High End Luidsprekers.be | KEF XQ 40 | |
Luidsprekers Millon Cobra IV Millon Air Reference II Avalon Sentinel II Avalon Eidolon Dynaudio DM2/6 Dynaudio Focus 220mkII Dynaudio Focus 110A Dynaudio Excite X12 B&W 804 Nautilus B&W 804s B&W 804 Diamond B&W 803 Nautilus B&W 803s B&W 803D B&W 803 Diamond B&W 802 Nautilus B&W 802D Adam Audio Compact Sonus Faber Guarneri Homage Sonus Faber Guarneri Memento Audiostatic DCA 2 Aurum Cantus V2M Focal Maestro Utopia III Cabasse Egea 3 Burmester B25 Burmester B30 Celestion F30 Chario Academy Sovran Kef reference 203/2 Kef reference 205/2 Kef XQ 30 Kef XQ 40 Ruark Talisman Dali Ikon 5mk2 Infinity RS1B Infinity RS Genesis 1.2 Genesis 2.2 JBL Synthesis Spendor SA1 Spendor A9 ProAc Response D18 ProAc Response D two Quad ESL 989 |
|
Dat wil niet zeggen dat er geen stereo afbeelding van het geluid was, want dat was er zeker. Je hebt vaak luidsprekers zoals electrostaten die een dieffuserend geluid kunnen creëren, maar vaak ten koste van accurate afbeelding van het geluid. Denk aan de XQ40s als het tegenovergestelde daarvan. Welke de beste van de twee soorten is komt volledig neer op opinie, beide types geluid hebben voor- en tegenstanders. Wegbewegend van het midden is er niet het gebruikelijke 'wegvallen' dat vele andere luidsprekers hebben. Dus als je een brede kamer hebt met veel zitplekken, dan zouden de XQ40s een goeie keuze zijn om te garanderen dat degenen die aan de zijkanten zitten nog steeds een fatsoenlijk geluid hebben.
KEF beweert dat
de XQ40s 3dB zachter zijn op 45Hz, en dat zou me verbazen. Afhankelijk
van je kamer en gebruik, heb je zeker geen subwoofer nodig als je hem
niet wilt. De XQ40s gaan diep, maar het is niet overweldigend of uit
balans vergeleken met de rest van het geluid. Hoewel ik van het geluid van de i3.3 houd probeer ik altijd verschillende versterkers uit met elk paar luidsprekers dat ik beoordeel. Niet elke versterker klinkt goed met elke luidspreker, en vice versa. Ik wisselde de i3.3 om voor een Sunfire Cinema Seven, een 400W per kanaal monster. Zelfs op lage volumes kwam de KER tot leven. Voordat je er nu van uit gaat dat dit slecht een kwestie is van de XQ40s meer kracht geven, ik heb ze ook uitgeprobeerd op de Wadia 151PowerDAC mini. Ze klonken geweldig, en dat met maar 25W per kanaal. Terugkerende bij de Sunfire, zette ik Emmylou Harris' DVD-Audio Producers Cut op, het 2-channel 24/96 deel uiteraard. Ik speelde het tweede nummer, "Boulder to Birmingham." De sterke bas en schone treble waren zeer welkom, alhoewel haar stem een beetje meer prominent aanwezig was dan dat ik van andere luidsprekers gewend was. Op hogere volumes werd het zelfs een beetje schreeuwerig. Er waren wat aanpassingen nodig. Normaal gesproken begin ik met de luidsprekers lichtjes naar binnen gedraaid, en pas ze daarna aan zoverre nodig. Dus ik verplaatste ze zodat ze recht vooruit keken. Omdat de respons van de XQ40 zelfs naast de aslijn zo goed is, had dit nauwelijks een effect op de treble. In feite leek het zelfs alsof het geluid wat gelijkmatiger werd. In mijn kamer zorgde deze set-up voor een meer natuurlijk geluid. Vergeet nooit dat je kamer een onderdeel van je systeem is. De soundstage werd ook breder, zoals je zou verwachten, maar de vlijmscherpe afbeelding van het geluid was er nog steeds. Het volgende nummer dat ik speelde was Bon Iver, het nummer "For Emma" van de For Emma, Forever Ago CD. De KEFs waren fantastisch in het opvullen van mijn kamer met de gelaagde etherische geluiden op dit album. Trompetten klonken schel genoeg, en de ritmische gitaar geluiden klonk nooit ruw of bijtend. De trompetten klonken zo goed dat ik verderging met één van mijn favoriete jazz albums: Cannonball Adderly's Somethin' Else op 24/96 DAD. Met track 3, het titelnummer, kwamen de KEFs echt tot hun recht. Hun afbeelding van het geluid positioneerde de instrumenten precies langs de soundstage. De sterke bas van Sam Jones vulde de kamer. De sax en trompet speelden levendig en zonder kleuring, en Art Blakely's bonken was duidelijk te horen, zijn bekkens bleven luchtig terwijl ze toch definitie behielden. De XQ40s, aangedreven door de Cinema Seven met de i3.3 voor de decodering, kwamen samen om een fantastisch klein systeem te creëren. Om er zeker van te zijn dat ze konden 'rocken', speelde ik de onvergelijkbare Rolling Stones met Through the Past Darkly en de grommende gitaren op "Honk Tonk Woman" af op SACD. Er was een prachtig gegrom, en wanneer ik hem wat harder zette, voorbij het punt waarop ik nog in de kamer wou zijn, viel het geluid van de XQ40s indrukwekkend genoeg niet uit elkaar. Dit was zeker weten mede te danken aan de 400W van de beestachtige Cinema Seven. Maar zelfs met zo veel kracht zouden vele luidsprekers uit elkaar vallen met zo'n volume (hopelijk niet letterlijk). Alles bij elkaar bieden de XQ40s een uitstekende afbeelding van het geluid, een ruime sweet spot, en een krachtige bas. Ik moest wat meer doen om ze fijn te stellen dan met andere luidspreker, maar voor mij is dat gewoon een deel van het plezier als je met luidsprekers werkt. Het enige wat ik er negatief aan vond was dat ze een beetje schreeuwerig klonken wanneer ze richting de luisteraar gedraaid stonden, maar dat was minimaal wanneer ik ze recht vooruit kijkend positioneerde. Als je van plan bent om een paar tower luidsprekers te kopen, moeten deze schoonheden zeker op je uitprobeerlijst staan. Vergeet alleen niet om het magnetische rooster eraf te nemen om de vette concentrische tweeters te bekijken. Prijs 3.198 € set
Millon
Cobra IV
Het was op één van die dagen in december 2010 dat de wegen met een dik pak sneeuw bedekt waren dat ik een afspraak had gemaakt in Alkmaar. Zelf woon ik in Almere dus de reis was op zondagavond door de centimeters hoge sneeuw een hele onderneming. Ik had interesse in de Millon Cobra IV die door Frits Straatsma in Alkmaar worden gebouwd. Ik had de afspraak gemaakt want de ervaringen die andere mensen over deze boxen schreven spraken mij aan
Millon
Air Reference II
Als
binnenkomertje werd gekozen voor een aantal rustige nummers. De sfeer
werd door de Millon prima opgepakt met veel rust en ruimte. Mary Black:
een mooi stemgeluid met veel gevoel. De stem staat vóór de speaker.
Avalon
Sentinel II luidsprekers
Sonus Faber Guarneri memento De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat met langdurig experimenteren ze nog meer subtiliteit zouden kunnen gaan onthullen. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers een zoete versterker nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.
Aurum Cantus V2M
De gedetailleerde en ongekleurde midrange reproductie van de Aurum Cantus V2M zette me aan om te gaan graven voor mijn collectie van goed opgenomen vocale uitvoeringen. Bij "Round Midnight", van Ella Fitzgerald's Clap Hands, Here Comes Charlie! was elke zijdeachtige, wulpse stembuiging van Fitzgerald zo fascinerend dat ik op mijn notitieblok krabbelde: "Ze praat tegen me. Ze zingt tegen me..
Ik verwachtte een
lange periode waarin ik de Maestro's moest laten
'inspelen', een zogenaamde break-in period, na
mijn ervaring met de Electra 1007 Be boekenkast
luidsprekers, maar hun balans veranderde zeer
weinig na de eerste dag van gebruik. Ik vond het
geluid van de Focal 1007 Be briljant; en in
contrast was de Maestro Utopia eigenlijk een
beetje mild, zelfs beschaafd
Cabasse Egea 3 De Egea 3 is een drie weg ontwerp: twee 170-millimeter bas drivers met 125-millimeter diameter Duocell cones die geladen zijn met een 'downward-firing' port dat uitkomt tussen de basis en de plint. Rond 1.1 kHz kruist dit over naar één van Cabasse's speciale co-axial drive units, die een ringvormige membraam heeft en om een kleine hoorngeladen dome tweeter zit Burmester B25 De meeste audioliefhebbers associëren Italiaanse luidsprekers met een warm, romantisch geluid. Hun aantrekkingskracht tot deze luidsprekers heeft meer te maken met hun hart dan hun hoofd. Maar niets van de timbre balans tot het algemene geluid van de Sovran zette mij tot zwijmelen Genesis 1. 2 Het Genesis™ 1.2 luidspreker systeem is de nieuwste iteratie van het leidende luidspreker systeem van Genesis. Gecreëerd door de muziekliefhebber die geen compromissen accepteert in de reproductie van een muzikaal evenement, is de Genesis 1.2 het hoogtepunt van een 30-jaar oud nalatenschap van 'reference level line-source dipole' luidspreker systemen die hun oorsprong vinden in de Genesis I in 1993, en zelfs verder terug tot in de IRS™ in 1977. JBL Synthesis 1400 Array BG De 14" woofers produceerden een overtuigende volle klank met het orgel, zoals te horen is op in begin van Strauss's Also sprach Zarathustra, uitgevoerd door Erick Kunzel en de Cincinnati Pips op Time Warp (CD, Telarc CD-80106), en speelde de pijporgel's aanhoudende lage C (32Hz) dat James Busby's optreden van Howells' Master Tallis' Testament van Pipes Rhode Island (CD, Riage 101) afsluit. Beide selecties lieten de lucht in mijn kamer trillen en de losse radiator panelen rammelen. Sonus Faber Guarneri Homage De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat ze extra lagen van subtiliteit zouden blijven onthullen, wat langdurig experimenteren verplichtte. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers een zoete amp nodig hebben die harmonisch in evenwicht is. In mijn luisterkamer had het Leben-ProAc koppel een mooi gebalanceerde combinatie van transparantie en helderheid dat samenging met muzikale zwaarte en warmte - geen gemakkelijk iets om voor elkaar te krijgen. ProAc Response D18 ProAc maakt zelden blitse luidsprekers. De producten van het bedrijf hebben de neiging om er redelijk normaal uit te zien - en deze Response D18s lijken die trend te volgen. Schrap de stijlvolle Ebony veneer - een £400 premium op de prijs die we al genoemd hebben - en je hebt, fysiek gezien tenminste, niets meer dan de zoveelste slanke two-way tower. Quad ESL-989 De eerste luister sessie met een volledige Quad 99/909 stack was veelbelovend, maar nog niet beslissend. Zoals altijd klonken de pre-amplifiers van de Quad natuurlijk, maar met een gebrek aan finesse, detail, en algehele levendigheid, zelfs met bekwame power amps. De 989 is de eerste echte full-range electrostaat die ik tegengekomen ben. Ruark Talisman III Vijf-ster luidsprekers zijn meestal algemeen inzetbaar, werken goed in vele systemen, en stellen het grootste gedeelte van de tijd veel mensen tevreden - maar niet deze luidsprekers. De Talisman IIIs zijn geweldig, erg muzikaal, en in staat om vele luisteraars te betoveren, maar in tegenstelling tot de meeste producten die vijf sterren ontvangen hebben ze een merkbare zwakheid - hun treble prestaties. B&W Nautilus De B&W Nautilus zijn de front luidsprekers in een systeem dat gebruik maakt van vier B&W Nautilus 801s als sides en rears, een B&W HTM als middenkanaal, en de Krell Master Reference Subwoofer. Versterking wordt in dit systeem gedaan door 13 Krell 650W monoblokken - 8 van deze zijn voor de slakkenhuisachtige Nautilus, welk van de meeste anders luidspreker ontwerpen verschilt wegens het feit hij actief is: de crossovers komen in een aparte doos, splitsen het signaal, en geven het door aan elke versterker
B&W XT4
MUZIKALE PRESTATIES: De XTs bleken zeer geschikt om het weelderige, neo-British Invasion geluid van de cd Strange Geometry van de band The Clientele's te reproduceren, de delicate snaarinstrumenten in "I Can't Seem to Make You Mine" gaf het weer met een mooie combinatie van zijdeachtigheid en detail. Terwijl het dromerige pop nummer richting zijn hoogtepunt zweefde, werd ik getroffen door hoe duidelijk de verschillende instrumentele lagen - snaarinstrumenten, piano, vibrato gitaar - klonken. Infinity IRS Beta Het woord dat de Infinity Betas het beste beschrijft is "fantastisch". Deze luidsprekers hebben meer aanleg om iemands haren overeind te doen staan dan enig ander systeem. Ik heb kippenvel van opnames met accordeon en harmonica solo's, wat ongehoord is, aangezien ik normaal gesproken geen van beide echt spannende muziek vindt om naar te luisteren. Wilson Benesch Trinity Wilson Benesch gaat misschien een zware strijd aan met de Trinity. Op het eerste gezicht verschilt het ontwerp weinig van de zeer gerespecteerde Arc van het bedrijf, met de toevoeging van een additionele super tweeter - en dat kan moeilijk het prijsverschil van £2000 rechtvaardigen. Spendor SA1 Misschien lag het aan de begrensde lage bas output, maar het bleek relatief makkelijk om de optimale positie voor de Spendors te vinden in mijn kamer. Ik gebruikte mijn gebruikelijke 24" Celestion standaarden met de SA1s, de pilaar van elk van de standaarden gevuld met een mix van droog zand en lood. Onder het tapijt vastgenageld aan de grond, plaatsten deze standaarden mijn oren net boven te tweeter, maar ik had niet het idee dat ik onderuit moest zakken om een goede tonale balans te krijgen Spendor A9 Het is gemakkelijk om een luidspreker als de Spendor A9 te onderschatten, hij kost immers $4000 en ziet er redelijk gewoontjes uit.Maar, zoals altijd, gaat het allemaal over de technische details. Spendor maakt zijn drive units binnenshuis in plaats van ze bij een OEM leverancier te halen. Dit geeft hun technici de vrije hand, gezien het feit dat een drive unit ontworpen kan worden voor een specifieke taak. Spendor heeft veel werk gedaan op cone materialen en is gegaan voor een cone van polypropeen en kevlar voor de twee bas drivers. Dali Ikon 5mk2 De beste manier om een luidspreker te kiezen die bij jou past, is door op je oren te vertrouwen. Pak een aantal CDs mee die je kent en luister naar ze via zoveel mogelijk luidsprekers. Houd aantekeningen bij over hoe elke luidspreker klinkt, aangezien je dat waarschijnlijk snel weer zult vergeten. Daarom is het geweldig om in een gespecialiseerde audio zaak een comparator te gebruiken. Dynaudio contour s3.4 Verwacht niet dat deze luidsprekers meteen goed klinken als ze net uit de doos komen. De eerste dag was verschrikkelijk. Het geluid was vervaagd, met teveel bas en een erg verzonken midrange. Er was geen stereo afbeelding van het geluid, zelfs niet met de beste opnames. Ik had deze ervaring ook met de Audience 42, dus ik verwachtte niet veel, maar ik verwachtte niet dat het zo erg zou zijn. Ik kreeg de luidsprekers op vrijdagmiddag, en na een paar uur van 'breaking in' Dynaudio Evidence Master Dynaudio luidsprekers springen nooit op om één bepaald ding heel hard te zeggen, maar wat ze wel doen is alles ongelofelijk accuraat zeggen, zodat jij uiteindelijk iets als "wow! Deze luidspreker is zo natuurlijk!" moet zeggen. Ik heb vele luidsprekers van deze prijsklasse beluisterd, waaronder merken als Wilson en B&W. Geen van hun spreekt tot je zoals Dynaudio. Dit is veruit mijn favoriete referentie niveau luidspreker. In een notendop: hij brengt een heel erg natuurlijke weergave van alle instrumenten en frequenties over. Dynaudio Excite X32 Alle Excite modellen zijn voorzien van een Magnesiumsilicaat Polymeer cone woofer met gegoten aluminium behuizingen en aluminium spoelen. Dynaudio's speciaal bedekte soft-dome tweeters, met nieuw ontworpen magneet structuren, sieren alle luidsprekers. De Excite luidsprekers zijn beschikbaar in esdoorn, kersen, palissander, en zwart essen fineer hout; mijn recensie exemplaren kwamen in een diep en donker palissander, wat er werkelijk prachtig uitzag Infinity Reference Standard V De Infinity Reference Standard is, tot nu toe, de beste prestatie ooit van een bedrijf dat gewijd is aan het verkennen van de grenzen van luidspreker technologie. Het is in elk aspect een systeem zonder compromissen. Het traditionele maken van luidsprekers heeft historisch gezien altijd een compromis moeten hebben tussen verschillende ontwerp limieten (dingen als efficiëntie, krachtvermogen, dispersie, kastgrote, prijs, en andere factoren die ten koste van elkaar gingen) met een doel een "praktisch" eindproduct te bereiken
Het is niet vaak dat we het woord 'polyhedron' tegenkomen, of het nou te maken heeft met hi-fi of niet. Echter, bekijk Diapason's verkoopbrochure en daar staat het, samengaand met uitdrukkingen als 'staven van massief walnoot', gebruikt om de constructie van de kast aan te duiden, en 'direct drive' technologie - refererend naar het ontbreken van een elektrische crossover tussen de mid/bass driver en luidspreker terminals.
|