Sonus Faber Guarneri Homage
De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald
al meteen goed, maar uit de eerste luistersessie bleek dat met
langdurig experimenteren ze nog meer subtiliteit zouden kunnen
gaan onthullen. De Musical Fidelity A-1000 class-A versterker,
alhoewel een beetje buiten de prijsklasse van de Guarneri,
toonde dat deze luidsprekers een warme versterker nodig hebben
die harmonisch in evenwicht is.
Omdat de Gaurneri een goede bas (binnen zijn natuurlijke grenzen)
heeft, moet de versterker hierin competent zijn.
Kabels zijn van belang. Ik ben erachter gekomen dat van den
Hul's First en Second koolstofvezel kabels het beste werken. Het
bi-wiren van de speakers zorgde voor maximale zuiverheid en
transparantie. Speciale luidsprekers kabels zijn overbodig; ik
probeerde van den Hul's Revelation met heel erg goeie resultaten,
maar ze pasten een beetje onhandig op de terminals. Wat
goedkopere zilveren kabels, zoals Siltech en Kimber, waren ook
effectief.
Geluid
Zodra alles op zijn plaats zat kwam de Guarneri echt tot zijn
recht. Vergeet mainstream hi-fi; vergeet een oorverdovend
volume; schedelsplijtende bas; en vergeet keiharde slam! In
plaats daarvan, waardeer de zuiverheid, het onmiskenbare gevoel
van levendigheid, en het gevoel van de aanwezigheid van echte
geluiden in een luisterruimte - dit is waar het met de Guarneri
om draait.
De luidspreker die het dichtst de kwaliteit van de Guarneri komt
is de Quad ESL-63. Ik waardeer de kunst van de Guarneri om een
Quad-achtig, elektrostatisch geluid met de twee moving-coil
drivers te kunnen maken. Ik kan met zekerheid zeggen: "Als je de
brede midrange echtheid van de Quad waardeert, maar een
gevoelige, prachtig bewerkte kleine luidspreker op een lange,
elegante paal wilt, kijk dan niet verder dan de Guarneri."
Het is zeldzaam om een speaker te vinden die werkelijk in
evenwicht is - met een tonaal, harmonische lineariteit die zich
vanaf de hogere bas uitstrekt tot de hoge treble. In dit opzicht
laat de Guarneri de andere Sonus Faber designs ver achter zich.
De grote modellen, vooral de Electa Amator en Extrema, zijn
luider, dynamischer, en hebben een betere en diepere bas; maar
het gebeurd zelden dat een luidspreker zo waarheidsgetrouw aan
de bron is als de Guarneri.
Verbazingwekkend is dat dit karakter geen muzikaal detail of
sfeer verdoezelt. In feite klonken de Guarneris heel erg
transparant, met een hoge resolutie en goede weergave van
low-level detail en sfeer. Wat definitie ging alleen verloren
wanneer de luidsprekers heel veel bas moesten weergeven. De
reflex poort voegde dan wat lichte vervorming toe.
Meer dan alles was er neutraliteit en weinig kleuring, door de
precieze frequentie weergave en balans, een uitzonderlijke
prestatie van de Guarneri. Het geluid van de Guarneri was
prachtig in evenwicht - net zoals zijn uiterlijk. Er was geen
diepe bas, maar omdat het geluid van de luidsprekers voor de
rest zo compleet was, merkte ik het verlies niet op.
De innerlijke
balans en gelijkmatigheid van de Guarneri waren zo goed dat de
luidspreker ongelofelijk tolerant bleek richting een breed scala
aan bijpassende attributen, zoals kabels en versterkers. Ze
konden het best om gaan met natuurlijke akoestische geluiden;
wat betekent dat, tot op zekere hoogte, de luidspreker misschien
minder indrukwekkend is met zware rock of sterk gesynthetiseerde
geluiden. Niettemin, ook al waren de Guarneris overtuigender met
orkestrale muziek, ze 'rockten' nog steeds beter dan enig ander
kleine luidspreker.
Subtiele
geluiden, zoals de brushes op trommels en bekkens, en Airto
Moreira's natuurlijke percussie repertoire (Killer Bees,
B&W Music 041), werden geproduceerd met de verrassende
nauwkeurigheid van een goede electrostatic. Zang was
gearticuleerd, ongedwongen, en harmonisch correct. Deze
luidspreker had ontworpen kunnen zijn om alleen Vivaldi af te
spelen, zo goed voelbaar was de sfeer. Zonder enige overdreven
helderheid, liet deze luidspreker een prachtig strakke jazz
combo's horen.
Subtiel en
delicaat als de Guarneri is heeft deze geen "power" versterker
nodig. Integendeel, het ontleende zijn beste prestaties van een
harmonisch match met een warme, pure versterker -bij voorkeur
buizen- in het 50W-100W bereik (Solid-state versterkers zijn
zeker niet uitgesloten, maar de Guarneri heeft zulke grote
krachtpatsers als de Krell KSA-200S of -300S niet nodig, noch
heeft hij hier baat bij). Met een dergelijke combinatie kon ik,
zonder vermoeid te raken lange periodes naar digitale bronnen
luisteren.
De Guarneri
speelde ook redelijk luid, hij haalde met zijn gevoeligheid
alles uit mijn versterker. Toen ik me eenmaal had aangepast aan
zijn gevoel voor natuurlijkheid, vond ik dit systeem zeer
bevredigend. Keer na keer had de weergave de ware klankrijkheid
van een orkestrale trom, de zingende kwaliteit van een viool, en
de attack en toonhoogte van een xylofoon. Op Steve Reich's
Music for Mallet Instruments (Elektra 7559-79220-2) onthulde
de Guarneri het complexe samenspel van muzikale onderdelen,
terwijl hij de samenhang van het geheel toch behield.
Conclusies
De Sonus Faber
Guarneri Homage is een kleine luidspreker, maar toch
portretteert hij muziek met stijl en klasse. Hoe kan je nou
nuchter een waarde plaatsen op zo'n prachtig gebouwde behuizing,
de visuele eenheid tussen de luidspreker en zijn voetstuk, en de
geest en arbeid die in de creatie van dit opmerkelijke product
zijn gegaan?
Technisch
gezien is de Guarneri een zeer evenwichtig, elegant ontwerp. De
Kleuring was laag, de eenheid van de weergave was zeer goed en
het produceerde een heel fijn geluid. Het heeft geen extreme
bas, maar de bas die het wel produceert is voldoende zwaar,
articulerend, en melodieus. Echter, deze beschrijving doet geen
recht aan de enorme kwaliteit aan geluid dat wordt geproduceerd
door dit uiterst verfijnde instrument.
Als de Guarneri
wordt aangedreven door goeie buizen versterkers, kan je de
mechanica van hi-fi vergeten en muziek horen. Alhoewel het
misschien niet geschikt is voor 'headbangers' of 'technofreaks',
is de Sonus Faber Guarneri een klassieker waarvan je de aankoop
niet zult betreuren.
Prijs 6.999
€
set
Millon
Air Reference II
Klank:
Als
binnenkomertje werd gekozen voor een aantal rustige nummers. De sfeer
werd door de Millon prima opgepakt met veel rust en ruimte. Mary Black:
een mooi stemgeluid met veel gevoel. De stem staat vóór de speaker.
Daarna werd er wat geschoven om uiteindelijk uit te komen op een meter
van de achter- en dezelfde afstand van de zijkant. Het laagaandeel is
naar smaak in te vullen door naar voren en naar achteren te schuiven.
Avalon
Sentinel II luidsprekers
Vanaf het begin van het eerste liedje van The French Triangle
Test CD, creëerde de Sentinel II een wijd en diep geluid. Het geluid van elk
afzonderlijk muziekinstrument scheen groot en vol. Ik was heel erg tevreden
met de kwaliteit van de muziek. De saxofoon was warm en magnetisch en de
blaasgeluiden droegen de kwaliteit van een grote hoeveelheid lucht die uit
de bel van een sax werd geblazen.
Sonus Faber Guarneri memento
De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al
meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat met langdurig experimenteren ze nog meer subtiliteit zouden kunnen gaan onthullen. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een
beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers
een zoete versterker nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.
Aurum Cantus V2M
De gedetailleerde en ongekleurde midrange
reproductie van de Aurum Cantus V2M zette me aan om te gaan
graven voor mijn collectie van goed opgenomen vocale
uitvoeringen. Bij "Round Midnight", van Ella Fitzgerald's Clap
Hands, Here Comes Charlie! was elke zijdeachtige, wulpse
stembuiging van Fitzgerald zo fascinerend dat ik op mijn
notitieblok krabbelde: "Ze praat tegen me. Ze zingt tegen me..
Audiostatic dca 2
Pure 'full range' elektrostatische
luidsprekers
Het nieuwe Audiostatic DCA (Direct Coupled
Archive) luidspreker systeem is een combinatie van twee,
vier, of zes pure 'full range' elektrostatische dipool
luidsprekers. Die, afhankelijk van het aantal luidsprekers,
de DCA2, DCA4, of DCA6 heten.
Focal Maestro
Utopia III
Ik verwachtte een
lange periode waarin ik de Maestro's moest laten
'inspelen', een zogenaamde break-in period, na
mijn ervaring met de Electra 1007 Be boekenkast
luidsprekers, maar hun balans veranderde zeer
weinig na de eerste dag van gebruik. Ik vond het
geluid van de Focal 1007 Be briljant; en in
contrast was de Maestro Utopia eigenlijk een
beetje mild, zelfs beschaafd
Cabasse Egea 3
De Egea 3 is een drie weg ontwerp: twee
170-millimeter bas drivers met
125-millimeter diameter Duocell cones die
geladen zijn met een 'downward-firing' port
dat uitkomt tussen de basis en de plint.
Rond 1.1 kHz kruist dit over
naar één van Cabasse's speciale co-axial
drive units, die een ringvormige membraam
heeft en om een kleine hoorngeladen dome
tweeter zit
Burmester B25
Chario Academy
Sovran
De meeste audioliefhebbers associëren Italiaanse luidsprekers met een warm,
romantisch geluid. Hun aantrekkingskracht tot deze luidsprekers heeft
meer te maken met hun hart dan hun hoofd. Maar niets van de timbre
balans tot het algemene geluid van de Sovran zette mij tot zwijmelen
Genesis 1.
2
Het Genesis™ 1.2
luidspreker systeem is de
nieuwste iteratie van het
leidende luidspreker systeem van
Genesis. Gecreëerd door de
muziekliefhebber die geen
compromissen accepteert in de
reproductie van een muzikaal
evenement, is de Genesis 1.2 het
hoogtepunt van een 30-jaar oud
nalatenschap van 'reference
level line-source dipole'
luidspreker systemen die hun
oorsprong vinden in de Genesis I
in 1993, en zelfs verder terug
tot in de IRS™ in 1977.
JBL Synthesis 1400
Array BG
De 14" woofers produceerden een overtuigende volle klank met het orgel,
zoals te horen is op in begin van Strauss's Also sprach Zarathustra,
uitgevoerd door Erick Kunzel en de Cincinnati Pips op Time Warp
(CD, Telarc CD-80106), en speelde de pijporgel's aanhoudende lage C
(32Hz) dat James Busby's optreden van Howells' Master Tallis'
Testament van Pipes Rhode Island (CD, Riage 101) afsluit.
Beide selecties lieten de lucht in mijn kamer trillen en de losse
radiator panelen rammelen.
Sonus Faber Guarneri Homage
De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al
meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat ze extra lagen van
subtiliteit zouden blijven onthullen, wat langdurig experimenteren
verplichtte. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een
beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers
een zoete amp nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.
ProAc Response D Two
In mijn luisterkamer had het Leben-ProAc koppel een
mooi gebalanceerde combinatie van transparantie en helderheid dat
samenging met muzikale zwaarte en warmte - geen gemakkelijk iets om voor
elkaar te krijgen.
ProAc Response D18
ProAc maakt zelden blitse luidsprekers. De producten van het bedrijf
hebben de neiging om er redelijk normaal uit te zien - en deze Response
D18s lijken die trend te volgen.
Schrap de stijlvolle Ebony veneer - een £400 premium op de prijs die we
al genoemd hebben - en je hebt, fysiek gezien tenminste, niets meer dan
de zoveelste slanke two-way tower.
Quad ESL-989
De eerste luister sessie met een volledige Quad 99/909 stack was
veelbelovend, maar nog niet beslissend. Zoals altijd klonken de pre-amplifiers van de Quad natuurlijk, maar met een gebrek aan finesse,
detail, en algehele levendigheid, zelfs met bekwame power amps.
De 989 is de eerste echte full-range electrostaat die ik tegengekomen
ben.
Ruark Talisman IIIVijf-ster luidsprekers
zijn meestal algemeen inzetbaar, werken goed in vele systemen, en
stellen het grootste gedeelte van de tijd veel mensen tevreden - maar
niet deze luidsprekers. De Talisman IIIs zijn geweldig, erg muzikaal, en
in staat om vele luisteraars te betoveren, maar in tegenstelling tot de
meeste producten die vijf sterren ontvangen hebben ze een merkbare
zwakheid - hun treble prestaties.
B&W Nautilus
De B&W Nautilus zijn de front luidsprekers in een systeem
dat gebruik maakt van vier B&W Nautilus 801s als sides en rears, een B&W HTM als middenkanaal, en de Krell Master Reference Subwoofer.
Versterking wordt in dit systeem gedaan door 13 Krell 650W monoblokken -
8 van deze zijn voor de slakkenhuisachtige Nautilus, welk van de meeste
anders luidspreker ontwerpen verschilt wegens het feit hij actief is: de crossovers komen in een aparte doos, splitsen het signaal, en geven het
door aan elke versterker
B&W XT4
MUZIKALE PRESTATIES:
De XTs bleken zeer geschikt om het
weelderige, neo-British Invasion geluid van de cd Strange Geometry van
de band The Clientele's te reproduceren, de delicate snaarinstrumenten
in "I Can't Seem to Make You Mine" gaf het weer met een mooie combinatie
van zijdeachtigheid en detail. Terwijl het dromerige pop nummer richting
zijn hoogtepunt zweefde, werd ik getroffen door hoe duidelijk de
verschillende instrumentele lagen - snaarinstrumenten, piano, vibrato
gitaar - klonken.
Infinity IRS Beta
Het woord dat de Infinity Betas het beste beschrijft is "fantastisch".
Deze luidsprekers hebben meer aanleg om iemands haren overeind te doen
staan dan enig ander systeem. Ik heb kippenvel van opnames met accordeon
en harmonica solo's, wat ongehoord is, aangezien ik normaal gesproken
geen van beide echt spannende muziek vindt om naar te luisteren.
Wilson Benesch Trinity
Wilson Benesch gaat misschien een zware strijd aan met de Trinity. Op
het eerste gezicht verschilt het ontwerp weinig van de zeer
gerespecteerde Arc van het bedrijf, met de toevoeging van een
additionele super tweeter - en dat kan moeilijk het prijsverschil van
£2000 rechtvaardigen.
Spendor SA1
Misschien lag het aan de begrensde lage bas output, maar
het bleek relatief makkelijk om de optimale positie voor de Spendors te
vinden in mijn kamer. Ik gebruikte mijn gebruikelijke 24" Celestion
standaarden met de SA1s, de pilaar van elk van de standaarden gevuld met
een mix van droog zand en lood. Onder het tapijt vastgenageld aan de
grond, plaatsten deze standaarden mijn oren net boven te tweeter, maar
ik had niet het idee dat ik onderuit moest zakken om een goede tonale
balans te krijgen
Spendor A9
Het is gemakkelijk om een luidspreker als de Spendor A9 te onderschatten,
hij kost immers $4000 en ziet er redelijk gewoontjes uit.Maar, zoals altijd,
gaat het allemaal over de technische details. Spendor maakt zijn drive
units binnenshuis in plaats van ze bij een OEM leverancier te halen. Dit geeft hun technici
de vrije hand, gezien het feit dat een drive unit ontworpen kan worden
voor een specifieke taak. Spendor heeft veel werk gedaan op cone
materialen en is gegaan voor een cone van polypropeen en kevlar voor de
twee bas drivers.
Dali
Ikon 5mk2
De beste manier om een
luidspreker te kiezen die bij jou past, is door op je oren te vertrouwen.
Pak een aantal CDs mee die je kent en luister naar ze via zoveel
mogelijk luidsprekers. Houd aantekeningen bij over hoe elke luidspreker
klinkt, aangezien je dat waarschijnlijk snel weer zult vergeten. Daarom
is het geweldig om in een gespecialiseerde audio zaak een comparator te
gebruiken.
Dynaudio contour s3.4
Verwacht niet dat deze luidsprekers meteen goed klinken als ze net uit
de doos komen. De eerste dag was verschrikkelijk. Het geluid was
vervaagd, met teveel bas en een erg verzonken midrange. Er was geen
stereo afbeelding van het geluid, zelfs niet met de beste opnames. Ik
had deze ervaring ook met de Audience 42, dus ik verwachtte niet veel,
maar ik verwachtte niet dat het zo erg zou zijn. Ik kreeg de
luidsprekers op vrijdagmiddag, en na een paar uur van 'breaking in'
Dynaudio Evidence Master
Dynaudio luidsprekers springen nooit op om één bepaald ding heel hard te
zeggen, maar wat ze wel doen is alles ongelofelijk accuraat zeggen,
zodat jij uiteindelijk iets als "wow! Deze luidspreker is zo natuurlijk!"
moet zeggen. Ik heb vele luidsprekers van deze prijsklasse beluisterd,
waaronder merken als Wilson en B&W. Geen van hun spreekt tot je zoals Dynaudio. Dit is veruit mijn favoriete referentie niveau luidspreker. In
een notendop: hij brengt een heel erg natuurlijke weergave van alle
instrumenten en frequenties over.
Dynaudio Excite X32
Alle Excite modellen zijn voorzien van een Magnesiumsilicaat Polymeer cone woofer met gegoten aluminium behuizingen en aluminium spoelen. Dynaudio's speciaal bedekte soft-dome tweeters, met nieuw ontworpen
magneet structuren, sieren alle luidsprekers. De Excite luidsprekers
zijn beschikbaar in esdoorn, kersen, palissander, en zwart essen fineer
hout; mijn recensie exemplaren kwamen in een diep en donker palissander,
wat er werkelijk prachtig uitzag
Infinity Reference Standard V
De Infinity Reference Standard is, tot
nu toe, de beste prestatie ooit van een bedrijf dat gewijd is aan het
verkennen van de grenzen van luidspreker technologie. Het is in elk
aspect een systeem zonder compromissen. Het traditionele maken van
luidsprekers heeft historisch gezien altijd een compromis moeten hebben
tussen verschillende ontwerp limieten (dingen als efficiëntie,
krachtvermogen, dispersie, kastgrote, prijs, en andere factoren die ten
koste van elkaar gingen) met een doel een "praktisch" eindproduct te
bereiken
Genesis 2.2
Wauw,
wat heb ik me vergist!
De
allereerste noot liet niet alleen mijn vooroordeel verdwijnen, maar
schudde ook aan de grondvesten van een paar van mijn overtuigingen die
ik tijdens jaren gebruik van 'high-end' gereedschap gevormd heb. In het
verleden ben ik grote creaties tegengekomen - zowel in een
gecontroleerde omgeving als in demoruimtes - en hun neiging om een
gigantisch beeld te projecteren, wat ongetwijfeld indrukwekkend is maar
altijd vermoeiend wordt op de lange termijn, laat staan schaamteloos
onrealistisch.
Diapason Karis
Het is niet vaak dat we
het woord 'polyhedron' tegenkomen, of het nou te maken heeft met hi-fi
of niet. Echter, bekijk Diapason's verkoopbrochure en daar staat het,
samengaand met uitdrukkingen als 'staven van massief walnoot', gebruikt
om de constructie van de kast aan te duiden, en 'direct drive'
technologie - refererend naar het ontbreken van een elektrische crossover tussen de mid/bass driver en luidspreker terminals.
De AMT tweeter van de B25 produceerde de treble en hogere midrange
zonder moeite en met een gebrek aan oneffenheid. De vibe begeleiding in
"The Mooche"van Rendezvous: Jerome Harris Quintet Plays Jazz
glinsterde met cascades van duidelijk gedefinieerde harmonieen, terwijl
de trompet en trombone solo's prachtig geluid leverden. Ik hield vooral
van de subtiele harmonische boventonen in "Unspoken Words" in Joe Beck's
The Journey en het angstaanjagende en transparante klokkengelui
dat H. Owen Reed's La Fiesta Mexicana van Howard Dunn
B&W 804 Diamond
B&W 804 Diamond vs. B&W 803D.
Ik heb de kans gehad om de "oude" 803D naast de 804 Diamond te
zetten en ze te vergelijken. Ik was erg verrast. De 803D won zeker weten
op het gebied van "grootheid van geluid" gezien zijn grotere kast. Maar,
het kon (totaal) niet op tegen het "begrip" van het geluid dat uit de
804 Diamond kwam. De 803D klonk eigenlijk een beetje ingesloten en
gedempt. .
|